Вестник НовГУ

Вестник НовГУ > 2015 > №1 (84) > Шараков С.Л. Духовный путь Достоевского

Шараков С.Л. Духовный путь Достоевского

УДК 821.161.1
Ш а р а к о в С. Л. Духовный путь Достоевского // Вестн. Новг. гос. ун-та. Сер.: Гуманитарные науки. 2015. № 84. С.59–64. Библиогр. 10 назв.

К л ю ч е в ы е с л о в а: символ, духовный закон, сознание, страсть, вера

Анализируются основные вехи жизни и творчества Ф.М.Достоевского от начала творческого пути до написания повести «Записки из подполья». Рассматриваются письма писателя этого периода, а также содержание романа «Бедные люди» и повести «Записки из подполья». Особое внимание уделено святоотеческому пониманию духовных законов, действие которых проявляется в жизни и творчестве Достоевского. Выдвигается основной тезис: духовный путь Достоевского связан с преодолением новоевропейского культа сознания как центра человеческой личности; писателю открывается скрытая за сознанием глубина сердца как средоточие человека. В связи с этим тезисом рассматриваются художественные идеи романа «Бедные люди» и повести «Записки из подполья», а также «Символ веры Достоевского» в письме к Фонвизиной. В заключение делается вывод о характере символического миросозерцания Достоевского.
-----------------------------------------------------------------------------
UDC 821.161.1
S h a r a k o v S. L. Spiritual path of Dostoevsky // Vestnik NovSU. Issue: Liberal Sciences. 2015. № 84. P.59–64. The reference list 10 items.

K e y w o r d s: symbol, spiritual law, consciousness, passion, faith

The paper analyzes the major milestones of the life and the works of F.M.Dostoevsky from the beginning of his creative path to the time of writing the story “Notes from the underground”. The writer’s letters of this period, content of the novel “Poor People” and the story “Notes from the underground” are under investigation. Special attention is paid to the patristic understanding of the spiritual laws, the effect of which is manifested in the life and the works of Dostoevsky. The author states that the spiritually Dostoevsky fights against the modern European cult of consciousness as the core of human personality; Dostoevsky declares that kindness of heart, not the consciousness, is the most important part of a man. The artistic ideas of the novel “The poor people”, the story “Notes from the underground” as well as “Dostoevsky’s Creed” in the letter to Fonvizina are discussed in connection with this thesis. Some conclusions are made about the symbolic nature of Dostoevsky’s worldview.

Загрузить (368 КБ)