Вестник НовГУ

Вестник НовГУ > 2014 > №83 ч.2 > Сошнева Е.Б. Экономика как инструмент политики Советского государства (проект «Целина»)

Сошнева Е.Б. Экономика как инструмент политики Советского государства (проект «Целина»)

Сошнева Е.Б. Экономика как инструмент политики Советского государства (проект «Целина»)

УДК 338.2
С о ш н е в а Е. Б. Экономика как инструмент политики Советского государства (проект «Целина») // Вестн. Новг. гос. ун-та. Сер.: Гуманитарные науки. 2014. № 83, ч.2. С.53–57. Библиогр. 12 назв.

К л ю ч е в ы е с л о в а: целинные земли (целина), экономическая политика советского государства, противоречия в управлении, ценности сталинской эпохи, пропагандистская машина, символ поколения, покорители целины, национальная идея

Рассматривается связь экономики и политики в историческом контексте на примере подъема целинных и залежных земель. По мнению автора, эта программа не имела какого-либо экономического обоснования. Она нужна была, прежде всего, лидеру того периода — Н.С.Хрущеву для того, чтобы заменить ценности сталинской эпохи новым грандиозным проектом. Для СССР «Целина» как факт стала символом поколения. В этот проект были непосредственно включены сотни тысяч людей, а опосредовано — все граждане СССР. Пропагандистская машина страны: газеты и радио, писатели и киноактеры, поэты и музыканты — прославляли «покорителей целины». В то же время в центральной России, пережившей войну, сельское хозяйство приходило в упадок. Волюнтаризм и безответственность особенно прослеживаются в публикации Л.И.Брежнева «Целина»<...>
-----------------------------------------------------------------------------
UDC 338.2
S o s h n e v a E. B. Economics as a political instrument of the Soviet state (Virgin Lands Campaign) // Vestnik NovSU. Issue: Liberal Sciences. 2014. № 83, part 2. P.53–57. The reference list 12 items.

K e y w o r d s: virgin lands, economic policy of the Soviet government, contradictions in management, Stalin era values, propaganda machine, generation symbol, conquest of the virgin lands, national idea

Here we investigate the link between economy and politics in historical context using the Virgin Lands Campaign as a striking example. While the economic rationale behind this program was minimal, the political leadership of that period, and namely N.S.Khrushchev, used it to replace the values of the Stalin era with a new project of an equivalently grand scale. “Virgin Lands” became a symbol of a new generation in the USSR, including hundreds of thousands of people directly, and the whole nation, indirectly. The state propaganda machine, including newspapers and radio, writers and actors, poets and musicians, glorified the “conquest of the virgin lands”. At the same time, agriculture in the central regions of Russia devastated by the World War II was declining. Top-down command method and lack of responsibility and ownership stand out in the well-known piece by L.I. Brezhnev, “The Virgin Lands”, where he identifies the project’s mishaps and errors. Curiously, but he, being one of the leaders of the Republic, does not feel any responsibility for that himself.

Загрузить (357 КБ)