Принцип «литературной кинематографичности» во второй редакции романа Юлиана Семёнова «Семнадцать мгновений весны»

Principle of literary cinematography in the second edition of the novel “Seventeen Moments of Spring” by Yu.Semenov

Сопоставляются первая и вторая редакции романа Юлиана Семёнова «Семнадцать мгновений весны». Вторая редакция романа, опубликованная после выхода фильма, значительно отличается композиционным построением, а именно — в тексте используются приёмы литературной кинематографичности. В статье проведён структурно-семиотический анализ изменений редакций романа в контексте поэтики кино. За счёт смены порядка фрагментов повествования Юлиан Семёнов делает текст романа более кинематографичным.

Ключевые словалитературная кинематографичность, поэтика кино, Юлиан Семёнов, литературный монтаж, вторая редакция, «Семнадцать мгновений весны», композиция

The article deals with the comparison of the first and second editions of the novel "Seventeen Moments of Spring" by Y. Semenov. The second edition of the novel, which was published after the release of the film, has different compositional construction — methods of literary cinematography are used in this text. The article contains a structural-semiotic analysis of changes in the context of cinema poetics. Due to the change in the order of fragments of the narration, Julian Semyonov makes the text of the novel more cinematic.

Keywordsliterary cinematography, cinema poetic, Yulian Semenov, literary montage, the 2nd edit, Seventeen moments of spring, composition 

Article.PDF