Gomóła A. (Гомула А.)

Article PDF

ACADEMISATION OF A CITY.
REGIONAL STUDENTS’ CENTRES – IDEAS AND EFFECTS

On the territory of current Silesian Voivodeship, higher education institutions have a rather short history. Two were founded immediately after World War II: Silesian University of Technology (1945) and Medical University of Silesia (1948), and it was not until 1968 that Silesian University was founded. The main part of the Silesian Voivodeship (which after 1945 changed its name several times and underwent some territorial changes) is the Upper Silesian Industrial Region, which maintains a structure of a conurbation containing over a dozen cities. A single, strong academic unit was never present there – faculties of the universities were dispersed, albeit not present in every town of the conurbation. Since most students lived in their home towns and commuted to their university locations to attend classes, an idea was forged to establish Regional Students’ Centres (Regionalny Ośrodek Studencki), which were supposed to be in charge of cultural animation of the students’ activities outside the academic cities. The present study is devoted to the functioning of the Regional Student Club “Kocynder”, which became an important place of artistic and educational activity for the local community in Chorzów, but also, to a certain degree, for other nearby towns. “Kocynder” was established as a grassroot initiative, being more of an answer to a current need than a project with articulated goals, which is why in 1970 its founders could not have foreseen the effects of their work. The author has labelled the process involved academisation of the city.

Keywords: academisation of a city, Regional Students’ Centres, Chorzów, “Kocynder”, animation of culture, student’s culture.

References
Bokszański 1976 – Bokszański Z. Młodzi robotnicy a awans kulturalny. Warszawa, 1976.
Bourdieu 1971 – Bourdieu P. Reproduction culturelle et reproduction sociale.
Information sur les sciences sociales. 1971, Vol. X (2). P. 45–99.
Goban-Klas 1971 – Goban-Klas T. Młodzi robotnicy Nowej Huty jako odbiorcy i współtwórcy kultury. Wrocław, 1971.
Haggett 1966 – Haggett P. Locational Analysis in Human Geography. New York, 1966.
Haggett et al. 1977 – Haggett P., Cliff A. D., Frey A. Locational Analysis in Human Geography. Vol. 1: Locational Models. London, 1977.
Kaczmarek 2005 – Kaczmarek J. Podejście geobiograficzne w geografii społecznej. Zarys teorii  podstawy metodyczne. Łódź, 2005.

Kłoskowska 1964 – Kłoskowska A. Kultura masowa: krytyka i obrona. Warszawa, 1964.
Kłoskowska 1969 – Kłoskowska A. Z historii i socjologii kultury. Warszawa, 1969.
Król, Matysik 1985 – Król J., Matysik A. Regionalny Ośrodek Studencki ZSP “Kocynder” 1970–1985. Chorzów, 1985.
Lewin 1936 – Lewin K. Principles of Topological Psychology. Transl. into English by F. Heider and G. M. Heider. New York, London, 1936.
Przybylski 2003 – Przybylski R., Krzemieniec. Opowieść o rozsądku zwyciężonych. Warszawa, 2003.
Skoczek 2011 – Skoczek T. Kultura studencka 1975–1989: próba opisu zjawiska.
Niepodległość i Pamięć. 2011, Vol. 18 (3–4). P. 155–176.
Lewin 1943 – Lewin K. Demonstration and Research Conducted under Committee Auspices. Forces behind Food Habits and Methods of Change.
The Problem of Changing Food Habits Report of the Committee on Food Habits 1941–1943. Washington (DC), 1943. P. 35–65.
Wieczorkowska 1982 – Wieczorkowska A. Działalność muzyczna regionalnych ośrodków studenckich “Kocynder” w Chorzowie oraz “Pyrlik” w Bytomiu. Katowice, 1982.

Anna Anita Gomóła
University of Silesia, Katowice, Poland.
PhD, Associate Professor, Doctor Habilitatus,
Faculty of Humanities, Institute of Culture Studies.
E-mail: anna.anita.gomola@gmail.com

 

АКАДЕМИЗАЦИЯ ГОРОДА. РЕГИОНАЛЬНЫЕ СТУДЕНЧЕСКИЕ ЦЕНТРЫ:
ИДЕИ И ЭФФЕКТЫ

Высшие учебные заведения на территории нынешнего Силезского воеводства имеют довольно краткую историю. Два университета были основаны сразу после Второй мировой войны – Силезский технологический университет (1945) и Медицинский университет Силезии (1948), тогда как Силезский университет был учреждён только в 1968 году. Основной частью Силезского воеводства (которое после 1945 года несколько раз меняло название и претерпевало некоторые территориальные изменения) является Верхнесилезский промышленный район, в котором имеется структура городища, содержащего более десятка городов. Там никогда не было единой, сильной академической единицы – факультеты университетов были рассеяны и присутствовали далеко не в каждом городе. Поскольку большинство студентов проживали в своих родных городах и ездили на занятия в свои университетские локации, была выдвинута идея создать региональные студенческие центры (Regionalny Ośrodek Studencki), которые должны были отвечать за организацию культурной деятельности студентов за пределами академических городов. В статье рассматривается работа регионального студенческого клуба «Kocynder», который стал важным пространством художественной и образовательной деятельности для местного сообщества в Хожуве, а также, в определённой степени, для других близлежащих городов. «Kocynder» был создан как инициатива снизу, являясь скорее ответом на текущую потребность, нежели проектом с чётко сформулированными целями, поэтому в 1970 году его основатели и не представляли последствий своей работы. Исследуя данную практику, автор показывает процесс «академизации города».

Ключевые слова: академизация города, региональные студенческие центры, Хожув, «Kocynder», культурная анимация, студенческая культура.

Анна Анита Гомула
Силезский университет, Катовице, Польша.
Доктор философских наук,
профессор Гуманитарного факультета, Институт культурологии.
E-mail: anna.anita.gomola@gmail.com