Царская Голгофа глазами В.В.Маяковского

The Tsar Golgofa in the presentation of V.V.Mayakovsky

Рассматривается проблема отношения поэта В.В.Маяковского к последнему Императору России Николаю II. Автор работы пытается пролить свет на некоторые актуальные вопросы современности: почему убиение Царя совершилось в Екатеринбурге — Свердловске? Какие силы были причастны к этому злодеянию? Какими художественными средствами поэт показал события, имеющие для истории России ключевое значение в прошлом и настоящем? Поиск ответов на эти вопросы ведется с опорой на фольклорный, мифологический, символический материал. Результатом исследования становится мысль о торжестве справедливости вопреки попытке поэта исказить характеристику личности Царя.

Ключевые словаЦарь, карнавал, ритуальное убийство, древо, миф, икона, символ

This article is devoted to the attitude of poet V.V.Mayakovsky to the last Emperor of Russia Nikolay II. The author tries to shed light on some of the topical issues of our time: Why Nikolay II was killed in Yekaterinburg — Sverdlovsk? Who was involved in this murder? What artistic means were used to illustrate events that had a great impact on the history of Russia in the past and the present? The search for answers to these questions is based on folklore, mythological, symbolic material. The result of the investigation is the idea of triumph of justice, despite the poet’s attempt to distort the personality of the Russian Emperor.

KeywordsTsar, carnival, ritual murder, tree, myth, icon, symbol

Article.PDF