Традиции жанра антиутопии в романе В.Пелевина «Любовь к трем цукербринам»

Traditions of dystopia in V.Pelevin's novel “Love for Three Zuckerbrins”

Роман-антиутопия достиг значительного развития в 1920-е — 1930-е годы. В современной литературе жанр антиутопии  не менее актуален,  он позволяет сделать акцент на порабощенности личности в условиях нового времени. В романе Виктора Пелевина «Любовь к трем цукербринам» так же, как и в романах «Мы» Евгения Замятина, «Приглашение на казнь» Владимира Набокова, рассматриваются темы тотального контроля. Всеобщая открытость и наглядность, отсутствие чувства внутренней свободы — вот темы антиутопии 1930-х годов, традиции которых продолжает роман Пелевина. 

Ключевые слова: антиутопия, прозрачность, личность, свобода, контроль, порабощение

Dystopian novel reached considerable development in the 1920s — 1930s. In modern literature the genre of dystopia is no less relevant, it allows you to focus on the enslavement of the individual in the new era. In the novel by Victor Pelevin “Love for Three Zuckerbrins”, just like in the romans “We” by Yevgeny Zamyatin, “Invitation to the Execution” by Vladimir Nabokov, the themes of total control are considered. Universal openness and visibility, lack of a sense of inner freedom are the themes of the dystopia of the 1930s, the traditions of which are continued by Pelevin’s novel.

Keywordsdystopia, transparency, personality, freedom, control, enslavement

Article.PDF