Производитель и потребитель, власть и рынок: соперничество и противоречия

Producer and consumer, power and market: competition and contradictions

Рассмотрен механизм взаимодействия основных субъектов рынка— производителей и потребителей, а также описаны модели поведения фирм при различных рыночных условиях, обусловленных как конкурентным механизмом хозяйствования, так и определенной степенью рыночной власти. Автором предпринята попытка соединить теорию взаимоотношений экономических субъектов между собой в условиях государственного регулирования с реальной практикой хозяйствования на рынке.

Ключевые слова: производитель, потребитель, конкуренция, рыночная власть, типы рыночных структур

The paper addresses the relationship between the key participants of the market — producers and consumers. Behaviors of firms under different market conditions, stipulated by competitive economic management mechanism and some degree of market power are also described. The author attempts to combine the theory of the relationship between market participants in a state controlled market with the ‘real-life’ business practices.

Keywords: producer, consumer, competition, market power, types of market structures

Article.PDF