Культура чтения человека медийного

The culture of reading of a media person

В статье рассматривается понятие культуры чтения, которое в историческом плане выявляет фигуру читателя в трех ипостасях: человек читающий, человек информационный, человек медийный. Утверждается, что культура чтения представляет собой сумму культур: церковно-книжной, литературно-книжной, газетной, журнальной, интернетной. Отмечается, что формирование читателя происходило по-разному в разные эпохи, при лидерстве разных сословий и развитии разных форматов периодических изданий. Современная медийная культура аккумулирует все более ранние культуры, обеспечивая их доступность читателю, располагающему свободой в выборе источников информации и их содержания. Подчеркнута роль университета и церкви в поддержании разносторонней культуры чтения молодежи.

Ключевые слова: культура, чтение, книга, газета, журнал, интернет, читатель, визуализация, видеократия, человек медийный, медиатизация

The article discusses the concept of the culture of reading, which in historical terms reveals the figure of reader in three forms: a reading person, an informational person, a media person. It is said that the culture of reading is a sum of cultures: the church-book one, the literary and book one, the newspaper one, the magazine one, the Internet one. It is noticed that the formation of the reader was different in different eras, under the leadership of different social classes and the development of different formats of periodicals. Modern media culture accumulates more and more early cultures, ensuring their availability to the reader having a freedom in the choice of information sources and their content. The role of the University and the Church in maintaining a diverse reading culture of youth is emphasized.

Keywords: culture, reading, book, newspaper, magazine, Internet, reader, visualization, videocracy, media person, mediatization

Article.PDF