Характер направленности и специфика критической функции антиромантической пародии Брет Гарта «Девяносто девять гвардейцев»

The orientation character and critical role specifics of antiromantic parody of Bret Harte’s “The ninety-nine guardsmen”

В данной статье исследуется характер направленности и специфика критической функции антиромантической пародии Брет Гарта «Девяносто девять гвардейцев». Автор анализирует художественное своеобразие пародии, рассматривает создание комического образа романа Дюма «Три мушкетёра» как средство антиромантической полемики в контексте литературной борьбы  в Америке во второй половине XIX века.

Ключевые слова: Брет Гарт, пародия, объект пародирования, гипербола, комический образ

This article discusses the orientation character and critical role specifics of anti-romantic parody of Bret Harte’s “The Ninety-Nine Guardsmen”. The author examines the artistic individuality of parody, analyzes the creation of comic vision of Duma’s novel “The Three Musketeers” as the means of the anti-romantic controversy in context of literary struggle in America in the second part of the XIX century.

Keywords: Bret Harte, parody, the object of parody, hyperbole, the comic vision

Article.PDF