Программы гастрономической тематики на российском телевидении 

Programs of gastronomic theme on Russian television

В статье предлагается анализ программ нового формата, получившего широкое распространение на современном российском телевидении. Это формат кулинарных шоу, состязаний, развлекательных передач. В нем реализуется популярность гастрономического дискурса как нового контента российских медиа. Рассматривается проявление этого феномена как на федеральных, так и региональных телеканалах, в частности на Новгородском областном телевидении. Выявляются типологические черты телевизионных программ данного формата: ориентация на светское общение, элементы кулинарного просвещения, в том числе знакомство с гастрономической культурой разных стран, сообщение рецептов, состязательность.

Ключевые словароссийское телевидение, гастрономия, кулинарные телепрограммы, общество потребления

Programs of gastronomic theme on Russian television. The article provides review of new types of TVprograms which are widespread on modern Russian television. This is the type of cooking shows, competitions and entertainment telecasts. Popularity of gastronomic discourse as a new content of Russian media is implemented in this types of TV-shows. The manifestation of this phenomenon is considered both on federal and regional television channels in particular on Novgorod regional television. The article identifies typological features of the television programs in this format. Such as orientation to features as secular fellowship, elements of culinary education, including introduction to the gastronomic culture of different countries, interconnection of recipes, adversarial.

Keywords: Russian television, gastronomy, culinary programs, consumer society

Article.PDF